Puhkun ja puhisen

Italian opinnoissa alkaa nyt olla vauhti päällä. Kielen perusrakenteet alkavat hahmottua, ja tunneilla on viime aikoina samanlainen olo kuin peruskoulussa ja lukiossa kun opettaja selitti kielioppiasioita ja ne putoilivat mielessäni hetsiltään paikoilleen kuin Tetriksen palat. Tätä ennen opiskelu on ollut pitkälti ulkolukua – olen joutunut tankkaamaan verbitaivutusta ja epäsäännöllisiä verbejä, määräistä ja epämääräistä artikkelisysteemiä (ei ihan yksinkertainen) ja sen sellaista. Olen aika laiska ulkolukija, ja syksyllä opiskelu tuntui hitaalta ja hankalalta.

Nyt ulkoluku alkaa kuitenkin kantaa hedelmää. Uusista verbeistä tunnistaa heti persoonan, monien substantiivien loppuvokaalista voi johtaa suvun ja sitä myötä tarvittanan määräisen ja epämääräisen artikkelin, samoin substantiivin monikosta voi usein päätellä sen yksikkömuodon ja suvun. Vaikuttaa esimerkiksi siltä, että pastojen nimet ovatkin monikkoja – spaghetti olisi yksikössä un spaghetto ja tortellini olisi un tortellino (tietävämmät korjatkoot, jos olen väärässä). Loogista tuo kyllä olisi. Harvemmin sitä yhtä spaghettoa syö eikä tortellinostakaan tulisi kylläiseksi vaikka siinä täytettä onkin.

Kivaa. Olen aina ollut hyvä kielissä, niiden oppiminen on ollut minulle helppoa ja ääntämisen omaksuminenkin on tuntunut tapahtuvan ihan itsestään. Ehdin jo huolestua ja surkutella ikääntyneitä aivojani, kun italia ei mennytkään kaaliin ihan hups vain, mutta onpa vanha kyky vielä jossakin määrin voimissaan.

Vieraiden kielten ääntämisen nopea omaksuminen on osaltaan syynä haluuni opetella soittamaan saksofonia. Olen nyt lueskellut siitäkin aika tavalla, ja tullut siihen tulokseen, että saattaisin oppia kohtuullisella vaivalla sen, mitä suun ja hengityselimien pitää tehdä, jotta soitto luonnistuisi. Tuntuu siltä, että se vaatii samaa koordinaatiota kuin vieraiden äännejärjestämien opettelu (muutakin tietenkin tarvitaan, kuten palleahengitys). Jos näin on, niin hyvä juttu. Lisäksi ajatus siitä, että saksofoni on vain puolet instrumentista, jossa toinen puoli on soittajan keho, pallea keuhkot, henkitorvi, kurkunpää, suu, huulet, jne., on kiehtova.

Tosin on niinkin, ettei saksofoni kerrostaloon kerta kaikkiaan sovellu. Minulla on kyllä yksi huone, joka seinänaapurina on pelkästään porraskäytävä, joten ainoat häiriintyvät naapurit olisivat ehkä ylä- ja alapuolellani asujat. Voisin tehdä niin, että kokeilen soittamista ja laitan naapureille postiluukkuun asiasta ilmoittavan lapun, jonka he voivat sitten palauttaa nimettömänä minun postiluukkuuni, jos ulvona ja vinkuna häiritsee. Kasvokkainhan ei kukaan oikein toiselle kehtaa suoraan sanoa että lopeta.

Mutta todennäköisesti jatkan haavehtimista. Tunnen itseni sen verran hyvin, että saattaisin innostua harjoittelemaan hyvin systemaattisesti ja tavoitteellisesti ja päivittäin muutaman kuukauden, mutta kun rutiiniin tulisi syystä tai toisesta pieni breikki, en palaisi harjoitteluun enää kunnolla ehkä koskaan. Kitara siis riittäköön.

Kategoria(t): arki, harrastukset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Puhkun ja puhisen

  1. Hiipinä sanoo:

    Mä en jaksa enää nähdä uuden kielen oppimisen vaivaa, vaan pysyttäydyn vanhoissa. Mä olen entinen kielten opiskelija, joten tiedän tasan tarkkaan, miten valtavan vaivan joutuu näkemään, että uudesta kielestä olisi hyötyä.

    Sen sijaan olen alkanut opetella sitä, mikä oli mulle vaikeaa ja vastenmielistä nuorena eli liikuntaa. Ihan mahtava on huomata, että keski-ikäinen voi vielä oppia uimaan oikein!

    • tikitys sanoo:

      Joo, ei sitä saavutakaan samaa tasoa kuin parhaiten osaamassaan vieraassa kielessä, mutta haitanneeko tuo. Hauskaa puuhaa se kuitenkin on ja pienikin ymmärryksen lisääntyminen on jotain.

      Liikunnasta minulla on samanlaisia kokemuksia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s