Tuuli länsilounaasta, 1 100 metriä sekunnissa

Ihmiset tekevät kodin. Täällä on edelleen karua, mutta tytär on käymässä. Puuhamme niitä näitä: laitamme ruokaa, pelailemme, kävelemme kaupungilla, juttelemme, välillä tytär soittaa kitaraa. Meren rannassa myrskysi, ja tytär nauroi hillittömästi takkia pullistavaa tuulta ja pärskyviä aaltoja. Joka seitsemäs aalto ei muuten ole suurin, olin jo keksivinäni selityksen miksi se todella olisi suurin, mutta empiria todisti koko kansanviisauden vääräksi.

Missä määrin koti tekee ihmisen?

Eka terapiaistunto lähti hyvin käyntiin, vaikka ajattelin ensin perua sen, koska tunsin että minulla menee liian hyvin. Kirjaan tässä ihan itseäni varten muutamia esiin tulleita seikkoja

– Haluttomuuteni tehdä lapsi sekä ex-vaimon että Kissan kanssa oli oire siitä, että epäilin oliko tämä ihminen juuri minulle oikea. Ex-vaimon kanssa käyttämieni rationaalisten perustelujeni taustalla oli halu pelata aikaa, Kissan kanssa ei voinut pelata aikaa yhtään.
– Olen usein elämässäni tyytynyt toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon, ilmeisesti järjellä, en tunteella valiten.
– Kyvyttömyyteni juurtua Kissan kotiin ja kotikaupunkiin oli oire siitä, etten tunnetasolla voinut hyvin alun alkaenkaan. Ihminen juurtuu ja sopeutuu aktiivisesti ja itsestään, kun on hyvinvoiva ja onnellinen.
– Kissalla oli hyvä tarjooma, jota en voinut vastustaa ihan materiaalisista syistä, ja sitä kaipaan nytkin.
– Minä ja Kissa lähdimme heti alusta alkaen vinoon, sillä aloimme todennäköisesti suhteeseen vääristä syistä: Kissalle minä olin potentiaalinen lapsen isä ja viimeinen mahdollisuus siihen, minulle Kissa oli tie materiaalisesti, seksuaalisesti ja ammatillisesti senhetkistä tilaani parempaan elämään, ”onhan se kiva kun joku on” (minun helmasyntini), ja lapsuudenperhettäni kohdanneeesta kahdesta peräkkäisestä tragediasta johtuen olen ilmeisesti ollut hyvin turvallisuushakuinen, mikä on ollut syynä Kissa-suhteeseeni.
– Lujaa henkistä yhteyttä ei ollut, ystävyyttä ja arvostusta ja kunnioitusta kyllä, mutta en innostunut älyllisesti Kissasta, ja minä innostun naisesta juuri älyllisen yhteyden kautta. Kerran olen tällaisen naisen tavannutkin, molempien mielestä oli kuin olisimme tunteneet aina, mutta eipä siitä mitään tullut, ja hyvän ystävyydenkin möhlin Kissan tultua kuvioihin.

Tiistaina on toinen terapiaistunto. Siihen materiaalia kerätäkseni (eli uteliaisuuttani) vilkaisin Kissan Facebook-statusta. Juuri sen verran epämääräinen, että aivan varmasti jokin viritys on meneillään. Jos näin on, niin se on nopeaa toimintaa naiselta, joka on eronnut kahdesti kolmen vuoden sisällä, hypännyt avioliitosta suoraan suhteeseen ja nopeasti yhdessäoloon minun kanssani sekä yrittänyt lasta kolmen vuoden sisällä kahden eri miehen kanssa. Olenpa todella typerä kun tällaista kelaan.

Meren rannassa joku metsäalan järjestön pitämä kasvintunnistuskilpailu, johon osallistuin ja tunnistin kaksi kolmesta kasvista lajia myöten ja yhden luokkatasolla. Juttelin tovin kilpailua pitäneen naisen kanssa, hänellä oli erikoisen siniset silmät. Ilahduin kovin siitä, että hän oli aiheesta ja työstään niin innoissaan, eikä kokenut minun täydellistä tietämättömyyttäni metsäasioista häiritsevänä. Mietin ohimennen, oliko hän sinkku ja harmittelin, että pian tähän tulevat ex-vaimoni ja tyttäreni, jolloin hän saattaa luulla minun olevan varattu. En ilmaissut siviilisäätyäni tai muutakaan, kunhan vain iloitsin siitä, etten havainnut kyseisessä naisessa mitään torjunnan merkkejä minua kohtaan. Pienestä on ilo ja itsetunto kiinni. Toivottavasti hänellä on iloinen viikonloppu. Minulla on.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s